Bruker du AdBlue® i dieselbilen din?

Bruker du AdBlue® i dieselbilen din?

Utslipp av nitrogenoksid er en av de største årsakene til forurensning og dårlig luftkvalitet i byer. AdBlue og SCR-teknologi bidrar til å omdanne det skadelige nitrogenoksidet som dannes i dieselmotorer, til ufarlig nitrogen og vanndamp. Har du en moderne bil med dieselmotor? Da bør du fortsette å lese om vår AdBlue!

Hva er AdBlue®?

AdBlue er en fargeløs, basisk væske som brukes i dieselbiler med eksosrensesystem med SCR-teknologi. AdBlue er en løsning som består av deionisert vann og urea, og den er helt giftfri og ufarlig for mennesker og dyr. Når du skal fylle AdBlue, gjør du det i en separat beholder. Denne beholderen er vanligvis tydelig merket med et blått tanklokk.

Eksosrensing med SCR-teknologi

SCR er en forkortelse for selektiv katalytisk reduksjonsteknologi, og SCR-teknologi finns i de fleste personbiler og tunge kjøretøy med dieselmotor.
Moderne dieselmotorer med SCR-teknologi krever AdBlue for at eksosrensingen skal vær effektiv. SCR-teknologien for eksosrensesystemet er en teknologi som sammen med tilsatt AdBlue renser dieselmotorenes eksos og reduserer utslipp av skadelige nitrogenoksider ved å slippe ut nitrogen og vanndamp isteden.

Utslippsnorm med Euro 6

Det finnes en EU-forordning som heter Euro 6. Den regulerer utslippsnormer for kjøretøy. Formålet med Euro 6 er å gjøre dieselbilers utslipp like rene som utslipp fra bensinbiler, noe som betyr at dieselkjøretøy fra og med 2015 skal være utstyrt med SCR-teknologi. Og for at SCR-teknologien skal fungere, må det tilsettes AdBlue.

Hvordan fungerer AdBlue®?

Hvordan fungerer egentlig AdBlue?

AdBlue sprøytes inn i eksosanlegget før eksosen passerer SCR-katalysatoren. I katalysatoren omdanner AdBlue de skadelige nitrogenoksidene til ufarlig nitrogen og vanndamp, som deretter slippes ut. Uten SCR-katalysatoren slipper dieselmotoren ut store mengder nitrogenoksid i luften, noe som er helseskadelig for mennesker og bidrar til overgjødsling og forsuring av miljøet.

Tanke AdBlue®

Det er enkelt å bruke AdBlue. Men det er viktig at det brukes på riktig måte, siden det brukes sammen med en SCR-katalysator som er følsom for forurensninger. Derfor er det viktig at du aldri tilsetter ekstra vann i AdBlue-løsningen, siden det kan skade SCR-katalysatoren. Når AdBlue-tanken begynner å bli tom og det lyser en varsellampe, må du fylle ny væske så snart som mulig. Hvis du kjører med tom AdBlue-tank, kan det skade motoren.

Kjøp din AdBlue her

NB! AdBlue er ikke en drivstofftilsetning. Den skal fylles på i en separat tank i bilen.

Viktig å tenke på med AdBlue

  • Fyll alltid AdBlue i den separate AdBlue-tanken.
  • Det må ikke være diesel i AdBlue-tanken, og den må alltid være tett og hel.
  • Bruk AdBlue-utstyr når du tanker AdBlue, og sørg for at væsken ikke er skitten.
  • Bruk AdBlue eller demineralisert vann hvis du skal rengjøre AdBlue-utstyr.
  • AdBlue må aldri blandes med andre væsker.
  • Hvis du søler AdBlue, må du skylle grundig med vann.
  • Beskytt AdBlue mot direkte sollys og temperaturer over 30 °C og under –11 °C.
  • Hvis AdBlue blir overopphetet, må du sprute kaldt vann på den forseglede beholderen.
  • Hvis AdBlue fryser, kan du varme opp den tette beholderen forsiktig for å smelte væsken. AdBlue kan brukes igjen når den har tint.

Related articles

Take care of your car battery

Take care of your car battery

We all need a little love - just like your car battery. It pays of to take care of your car battery, and we tell you how to do it!