Batterikabel – med og uten kabelsko
Batterikabel brukes til å koble batteriet til dynamo eller startmotor. Kabelen har mangetrådet kobberkjerne med PVC-isolasjon.
Husk at enkelte av batterikablene våre har en kabelsko, mens andre selges uten.
Batterikabelsko – enkle eller med hurtigkobling
Kabelsko er ofte helstøpte, og de selges vanligvis i par. Siden batteriets positive pol (merket med +) er større, har også den positive kabelskoen en større innvendig diameter. Dette for å redusere risikoen for feilkobling og skader på bilen din.
Våre såkalte hurtigkabelsko kan enkelt monteres av og på et batteri, helt uten verktøy, hvis batteriet for eksempel må tas innendørs i sterk kulde eller for vedlikeholdslading. Denne typen batterikabelsko har også polbeskyttelse.
Batterivann
Hvis du har et batteri av eldre type med ventilerte korker som kan åpnes, kan det hende du må etterfylle batterivann for å kompensere avdampingen som er helt vanlig for denne batteritypen. Batterivann er et demineralisert og deionisert vann som brukes til dette, men som også kan blandes med glykol i kjølesystemet i moderne biler.
Batteriklemmer
Batteriklemmer brukes som startkabler for å starte batteriet i kjøretøyet ditt. Batteriklemmer er farget henholdsvis rødt og svart for å gjøre det enkelt å identifisere hvilke poler klemmene er festet til. Klemmene har et plastisolert håndtak.
Batteripolrenser
Batteripolrenseren brukes til å rengjøre innsiden og utsiden av batteripolene og kabelskoene. Oksiderte overflater på batteriets poler og polsko kan redusere starteffekten med opptil 25 %. Derfor bør du gjøre det til en vane å regelmessig rengjøre polenes og polskoenes flater samt smøre dem med batteripolfett.
Husk: Resirkuler batteriet ditt!
Brukte kjøretøybatterier er farlig avfall, og derfor skal de leveres til en miljøstasjon eller til stedet der du kjøper det nye batteriet, slik at de kan resirkuleres på riktig måte.
Før du resirkulerer batteriene dine, anbefaler vi at du undersøker reglene og retningslinjene for resirkulering av avfall der du er.