I Biltemas utvalg av MC-batterier finner du forskjellige typer startbatterier til motorsykler.
Hvis du er usikker på hvilken type du skal velge, bør du velge samme type som du har hatt tidligere. Du kan også kontakte personalet i et av varehusene våre.
For MC finner du startbatteriene våre i fire utførelser:
- AGM-batterier
- Gel-batterier
- Litiumbatterier
- SMF-batterier
AGM-batterier
AGM-batteriet er kraftig, vibrasjonsbestandig og vedlikeholdsfritt, og det kan med fordel brukes til større motorsykler, for eksempel Harley-Davidson. I AGM-batteriet er elektrolytten bundet i knust glass, noe som gir bedre levetid, siden det tåler flere ut- og oppladinger.
AGM-batterier kan monteres både liggende og stående.
Gel-batterier
Gel-batteriet er vibrasjonsbestandig og vedlikeholdsfritt med lavere selvutladning. Siden batterisyren er bundet i gelé, er det mer lekkasjesikkert enn et tradisjonelt batteri, og derfor passer det perfekt til motorsykler og scootere der batteriet er plassert liggende.
Litiumbatterier
Et litiumbatteri er et vedlikeholdsfritt batteri til MC. Det har høyere kapasitet, lavere selvutladning når det ikke brukes (selv om vinteren) og lavere vekt enn et vanlig syrebatteri med tilsvarende størrelse. De blir ofte ansett som mer effektiveog miljøvennlige batterier, og du ha en ladeindikator som viser batteriforbruket.
Litiumbatterier kan monteres både liggende og stående.
SMF-batterier
SMF er et vedlikeholdsfritt normalbatteri som er basert på kalsiumteknologi, og som har flytende elektrolytt i en tett beholder. Batteriet har en sikkerhetsventil for å ventilere ut eventuelt overtrykk.
SMF-batterier må monteres stående.
Vil du ha mer informasjon om MC-batteriene våre?
Hvis du vil ha mer informasjon om MC-batteriene våre, kan du med fordel lese håndbøkene og andre dokumenter som er vedlagt, og som kan lastes ned fra produktsidene for de forskjellige batteriene. Her finner du vanligvis all informasjonen du trenger hvis du er interessert i batteriets tekniske egenskaper.
Resirkuler batteriet ditt
Brukte kjøretøybatterier er farlig avfall, og derfor skal de leveres til en miljøstasjon eller til stedet der du kjøper det nye batteriet, slik at de kan resirkuleres på riktig måte.
Før du resirkulerer batteriene dine, anbefaler vi at du undersøker reglene og retningslinjene for resirkulering av avfall der du er.
Vanlige spørsmål og svar
Hvorfor holder ikke MC-batteriet på strømmen?
Når et batteri har blitt utladet, tar det ikke like lett imot strøm. Selv om det virker som at MC-batteriet tar imot strøm, skjer ladingen bare på utsiden av platene, og batteriet blir ikke ladet opp på riktig måte. For å løse det må batteriet lades med lav strøm over lang tid, noe som betyr opptil to–tre døgn.
Hva menes med selvutladning?
Når et batteri ikke brukes, selvutlades det med cirka 0,5–1 % per dag, noe som betyr at det alltid slippes ut litt energi fra batteriet. Jo varmere det er, desto høyere selvutladning har MC-batteriet. For å kompensere strømtapet som oppstår når motorsykkelen ikke brukes, må batteriet lades annenhver måned eller kobles til en vedlikeholdslader.
Hvilken ladestrøm skal normalt brukes på et MC-batteri?
Alle batterier er forskjellige, og derfor trenger de forskjellig ladestrøm. Generelt lades et batteri med 10 % av den tiltenkte kapasiteten i ampere. For eksempel må et 60 Ah batteri lades med 6 A. Generelt skal batteriet vedlikeholdslades med en spenning på 14,2–14,6 volt.
Hvordan kan jeg kontrollere batteriets startkapasitet?
Hvis du må teste MC-batteriets helse og startstrømkapasitet, bør du bruke en elektronisk batteritester. Testen utføres 4–12 timer etter at det er ladet helt opp.
Hvor lang er levetiden til et MC-batteri?
Normal levetid for et MC-batteri er 3–5 år, forutsatt at du lader batteriet annenhver måned i vintersesongen.