Men ved kulde og frost, når temperaturen i sylindrene er for lav for å antenne drivstoffet, må forbrenningskammeret varmes opp først – og det er glødepluggens oppgave.
Glødepluggene er elektriske elementer som aktiveres av bilens styresystem basert på motorens temperatur. Selv om glødeplugger varer betydelig lenger enn tennplugger, er de en slitedel i motoren, og de må byttes noen ganger i løpet av motorens levetid. Motoren har én glødeplugg per sylinder, og siden de slites likt, bør alle byttes samtidig.
Her er vanlige tegn på at en glødeplugg er ødelagt:
- Det er vanskelig å starte motoren når den er kald.
- Tomgangen er ujevn etter start.
- Bilens akselerasjon er begrenset når motoren er kald.
- Det kommer mørk eksos fra bilen under kjøring med kald motor.
Vanlige spørsmål om glødeplugger
Hva er forskjellen mellom glødeplugger og tennplugger?
Både tennplugger og glødeplugger er plassert i motorens topplokk, men glødeplugger brukes bare i dieselmotorer, og tennplugger brukes bare i bensinmotorer.