Mal båten
Epoksyprimeren (primer) er en god primer for å grunne maleprosjektet både over og under vannlinjen. Epoksyprimeren er en primer som fungerer som et godt mellomlag, og som gir god vedheft mellom overflaten og det øverste laget som påføres senere. Primerproduktene våre forebygger også glassfiberpest (osmose), og de kan brukes både over og under vannlinjen på båten.
Start med et godt grunnlag
Den største jobben er å skape et godt grunnlag. Det betyr at du må sparkle, slipe og avfette området som skal males, slik at du får et fint resultat, og slik at malingen får god vedheft. Som sparkel anbefaler vi en vannbestandig tokomponent epoksysparkel (kan brukes både over og under vannlinjen) som blandes i forholdet 1:1. Deretter slipes overflaten matt med sandpapir, før den rengjøres med vann og et egnet rengjøringsmiddel.
Epoksysparkel er praktisk når du skal sparkle hull eller ujevnheter, og den gir en jevn og tett overflate før du maler den. Epoksysparkelen vår har god vedheft på de fleste materialer som glass, polyester, epoksy, metall og så videre.
Maling
Generelt kan man si at det finnes to typer maling som kan brukes på båten over vannlinjen, og de har forskjellige egenskaper:
- Enkomponent alkydmaling + alkydprimer brukes over vannlinjen og har middels holdbarhet. Alkydmalingen brukes på stål, tre og glassfiber, og den er ekstra praktisk på steder der det er mye bevegelse eller vridning.
- Tokomponent polyuretan brukes også over vannlinjen og har svært god holdbarhet med hard overflate og UV-bestandighet. Polyuretanlakk gir en slitesterk og vannbestandig overflate med høy glans.
Gode råd når du skal male båten
Her er noen tips du bør følge når du jobber med maling generelt, og naturligvis med produktene våre for å male båten:
- Bruk egnet verneutstyr når du sliper for malingen du skal bruke.
- Ikke spis eller drikk i nærheten av maleprosjektet.
- Bruk nitrilhansker for å unngå hudkontakt.
- Åpne malingsboksene forsiktig, slik at du ikke søler.
- Les etikettene. De inneholder viktig informasjon om tørketid og overmalingstid.
- Hvis du er usikker på om malingen kommer til å dekke eller passer til den gamle malingen, kan du begynne å male et lite sted først. For å være garantert et perfekt resultat bør du alltid slipe ned gammel maling.
- Husk at rengjøring, sliping og grunning er viktig for maleprosjektet.
- Rør malingen godt – inkludert mens du arbeider. Den består av mange komponenter som fungerer best når de blandes sammen.
Male båten med sprøyte, pensel eller rull?
Les etiketten for å finne ut hvordan malingen kan/bør påføres. På polyuretanlakken vår finner du for eksempel en god indikasjon på hvilken dyse og hvilket arbeidstrykk du må bruke hvis du skal påføre den med en sprøyte.
Den fineste overflaten oppnås vanligvis når malingen sprøytes på, men man oppnår også et fint resultat med rull og/eller pensel.
Malingssprøyten er den metoden som krever mest kunnskap for å forhindre at malingen påføres på feil måte, og derfor er det lurt å prøve på en pappbit først hvis du ikke har brukt malingssprøyte før. Malingssprøyten gir en fin og jevn overflate, men den krever litt trening for å unngå at malingen renner.
Uansett metode må påføringen gjøres i flere tynne strøk for å få et godt resultat, og her gjelder det å være tålmodig og ta seg tid. La malingen tørke mellom strøkene. Når du maler flere strøk, anbefales det å slipe med egnet sandpapir mellom dem.
Sklisikker maling
Mange steder på båten er det en fordel at underlaget ikke er for glatt. Her kan du for eksempel bruke en spesiell sklisikker maling, slik at du kan gå trygt på dekk.
Bunnstoff
Det er flere grunner til hvorfor godt bunnstoff er viktig for båten. Sammen med primeren forhindrer antifoulingmaling at vann trenger inn i skrogets overflate, noe som i verste fall kan forårsake glassfiberpest. Bunnstoffene som Biltema tilbyr, gjør det også vanskelig for alger og lignende å feste seg til skroget. Du finner mer informasjon om bunnstoffene på produktsidene.
Hvilket bunnstoff bør jeg velge?
I Biltemas sortiment av populære bunnstoff finner du både selvpolerende bunnstoff med biocider, og hardt bunnstoff. Den viktigste grunnfargen er bunnstoff med biocider.
Husk at hvor raskt du kjører båten, også påvirker valget av bunnstoff. Hvis båten bare kjøres i ferskvann, eller bare har begrenset tid i vannet, kan du bruke et bunnstoff uten biocider. I enkelte tilfeller er det ikke et valg, men et krav.
Vi tilbyr disse typene bunnstoff hos Biltema:
Selvpolerende antifoulingmaling, kobberoksidbasert biocider – dette er den vanligste antifoulingmalingen med biocider. Vannboblene som dannes i vannet på grunn av båtens hastighet, polerer det selvpolerende bunnstoffet. En selvpolerende maling er «myk», og derfor kan det flasse av litt maling hver gang du bruker båten.
Hardt bunnstoff uten biocider – et hardt bunnstoff som er egnet for raske motorbåter. Denne typen må slipes før bunne kan males.
Du finner bunnstoff, tynner og malingsfjernere nedenfor.
Ta vare på deg selv og miljøet når du maler med bunnstoff
Spesialistene anbefaler at du bruker støvmaske og vernebriller når du sliper bunnstoffet, og at du bruker en slipemaskin med utsug, slik at du ikke kommer i kontakt med malingsstøvet. Det er også viktig at du samler opp søl av bunnstoff ved å for eksempel legge en presenning under båten når du maler den. Når du maler, bør du bruke hansker og vernetøy.
På grunn av stoffene i bunnstoff med biocider finnes det naturligvis regler for hvor de kan brukes. De to hovedreglene er at biocider er forbudt når
- båten seiler i ferskvann
- båten veier mindre enn 200 kg (joller)
En god regel å følge er å alltid spørre havneforeningen om reglene for bunnstoff, og å ha oversikt over hva miljødirektoratet sier.
Biltema ønsker deg en fin båtsesong. Vi ses i ditt lokale Biltema-varehus!