Vedlikeholdslading sparer både miljøet og lommeboka

Vedlikeholdslading sparer både miljøet og lommeboka

I disse dager setter mange bort bobiler, veteranbiler, motorsykler, båter, og vi gjør oss klare for vinteren.

Mange opplever startproblemer som oftest skyldes slurv med vedlikehold av bilbatteriet. Med vedlikeholdslading vil batteriet starte hver dag, og til våren sparer vi miljøet for tusenvis av unødige batterier.

Det enkleste man kan gjøre er å investere i en hjemmelader. En slik lader trenger ikke koste mye, den er enkel å bruke og holder batteriet i god stand gjennom hele vinteren. Det beste av alt, du unngår mye frustrasjon når du har dårlig tid og bilen ikke starter fordi batteriet er flatt.

Hvor hyppig man bør vedlikeholdslade bilbatteriet, avhenger av kjøremønsteret man har. Har du mye småkjøring i byen, er det bra å vedlikeholdslade ofte, og det er lurt å gi batteriet et oppladning før man legger ut på en lenger tur.

Ikke bare bilbatterier

Batterier til båt, MC, snøfreser, gressklipper og lignende bør også lades fra tid til annen, spesielt om de ikke skal brukes på en stund. Med dårlig vedlikehold risikerer du å måtte betale for å skifte dem ut oftere enn nødvendig.

Første bud er å fullade batteriet før det settes til lagring. Selv om moderne batterier har liten selvutlading, bør du lade opp batteriet et par ganger i løpet av vinteren. Er spenningen under 12,4 volt må batteriet lades.

Hvis du helst vil slippe dette bryet, finnes det elektroniske –såkalte intelligente ladere som kan være koblet på hele tiden og som lader batteriet når det trengs.

Rengjør batteriet

Ikke glem å rengjøre batteriet før det settes til lagring.

Smuss og fuktighet kan føre til små strømlekkasjer, såkalt krypstrøm, som øker selvutladingen. Et rent batteri med rene poler reduserer faren for krypstrøm. Sett gjerne inn polskoene med batteripolfett.

Lagre i riktig temperatur

Batterier skal ikke lagres for kaldt, så du må unngå frost. Samtidig skal batteriet heller ikke ha det for varmt.

  • Jo varmere det er, desto større selvutlading. En tommelfingerregel er at selvutladingen halveres for hver tiende grad temperaturen synker.
  • Ideell temperatur er ned mot null, men helst uten kuldegrader. Batteriet bør lagres tørt. Bilbatteriet trives best dersom bilen står parkert i garasjen om vinteren.
  • Lar du batteriet stå i båten eller caravanen over vinteren, bør det kobles fra det elektriske systemet, slik at det ikke stjeler strøm fra batteriet.
  • Lagrer du batteriet ute, er det ekstra viktig å fullade det før vinteren. Et fulladet batteri kan tåle en kald vinter, det gjør ikke et utladet batteri.