Vinterlagring av båtmotorer: Slik holder du motoren din i toppform
Korrekt utført vinterlagring kan nemlig forlenge motorens levetid, minimere uventede reparasjoner og sikre at du er klar til å dra til sjøs når været tillater det.
I denne guiden ser vi nærmere på hvordan du bør vinterlagre innenbordsmotoren og påhengsmotoren, slik at du kan holde båtmotoren i toppform år etter år.
Det er forskjell mellom en innenbordsmotor og en påhengsmotor
Før vi ser nærmere på hvordan du bør vinterlagre båtmotoren din, er det viktig å forklare hva som er forskjellen mellom en innenbordsmotor og en påhengsmotor. For fremgangsmåten for vinterlagring avhenger nemlig av hvilken type motor båten din har.
Som navnet antyder, er en innenbordsmotor en motor som er installert inne i båten. Disse motorene er vanligvis kraftigere, og de brukes vanligvis i større båter. Populære merker innen denne typen inkluderer Volvo Penta, Nanni, Yanmar og MerCruiser .
En påhengsmotor er festet til båtens akterspeil, og den er prefekt for mindre båter. Derfor er den også ekstra populær blant sportsfiskere og seilere, og kjente merker inkluderer Evinrude, Mercury, Yamaha, Tohatsu og Honda .
Når det gjelder vinterlagring, er det viktig å nevne at prosessen varierer avhengig av om du har en innenbordsmotor eller en påhengsmotor. Vi forklarer alt dette på denne siden, slik at du kan holde motoren din i toppform.
Hva innebærer det å vinterlagre båtmotoren?
Vinterlagring av en båtmotor er veldig viktig for å sikre båtens ytelse og levetid. Når båtsesongen er over og båten legges til ro, kan kulde, fuktighet og inaktivitet skade innenbordsmotoren hvis den ikke klargjøres på riktig måte. Det er her vinterlagringen kommer inn i bildet.
Det er en prosess som går ut på å forberede innenbordsmotoren for den lange vinterperioden uten aktivitet. Det handler om mer enn bare å tømme motoren for vann. Det inkluderer også trinn som å bytte olje og filter, rense og kontrollere forskjellige deler av motoren, smøre bevegelige deler, og i enkelte tilfeller tilsette stabilisator i drivstoffet. Formålet er å minimere risikoen for korrosjon, frostskader og andre skader som kan oppstå under vinterlagringen.
Det er viktig å nevne at selv om vinterlagring i hovedsak er relevant i kaldt klima, er det også lurt å utføre enkelte av disse trinnene hvis du bor i et mildere klima. Lange perioder med inaktivitet kan også skade motoren, selv om temperaturen er over frysepunktet.
Korrekt vinterlagring kan forlenge motorens levetid, spare deg for kostbare reparasjoner og sikre at du er klar til å dra ut på sjøen igjen når båtsesongen starter.
De viktigste tingene for å vinterlagre en innenbordsmotor
Å vinterlagre båtmotoren kan være en kompleks prosess, men det er nødvendig for å sikre at innenbordsmotoren er klar til å møte vinterens utfordringer. Her er en listen over tingene du må håndtere når du forbereder motoren for vinterlagring:
Motorens kjølesystem
Når det gjelder innenbordsmotorer, finnes det to primære kjølesystemer du må ta høyde for – saltvannskjølte og ferskvannskjølte motorer.
- For saltvannskjølte motorer er det viktig å skylle systemet med ferskvann for å fjerne saltrester som kan forårsake korrosjon.
- Ferskvannskjølte motorer må også skylles for å fjerne alle rester av smuss og alger.
- Begynn prosessen ved å starte motoren og la den gå til den når driftstemperatur.
- Når motoren er varm, kan du stenge bunnkranen (hvis båten har det) og koble en vannslange til inntaket til motorens kjølesystem.
- Kjør vann gjennom systemet til det renner ut rent.
- Kontroller termostaten. Hvis termostaten ikke åpner som den skal, kan det føre til overoppheting, noe som kan skade motoren.
- Hvis termostaten er defekt, må den byttes.
Når du har skylt kjølesystemet, bør du ta en titt på impelleren i vannpumpen. Hvis impelleren er defekt, kan det føre til at kjølesystemet ikke er like effektivt, noe som kan forårsake alvorlige skader på motoren din. Kontroller impelleren for synlige sprekker, slitte kanter og manglende finner. Hvis impelleren viser tegn på skade, bør den byttes.
Olje- og drivstoffsystem
En av de viktigste delene av vinterlagring av innenbordsmotoren er å bytte oljen og vedlikeholde det svært følsomme drivstoffsystemet.
Motorolje er svært viktig for motoren:
- Oljen bidrar til å kjøle ned motoren ved å føre varme vekk fra bevegelige deler.
- Oljen forhindrer korrosjon.
- Oljen bidrar til å forsegle motoren og forhindre forurensning og slam.
Derfor er det viktig å bytte oljen før vinteren. Og slik gjør du det:
- Begynn med å kjøre motoren i et par minutter for å varme opp oljen.
- Varm olje er enklere å pumpe ut, og den tar også med seg mer forurensning ut av motoren.
- Pump oljen ut med en oljepumpe, og bytt samtidig oljefilteret.
- Fyll på ny olje, og bruk peilepinnen til å se at du har riktig mengde olje.
Drivstoffsystemet er en annen svært følsom del av motoren, som du må være oppmerksom på. Hvis motoren din har forgasser, må du tømme den for å forhindre at drivstoffet i den blir stående, slik at det råtner. Hvis båten har innsprøytningssystem, kan du tilsette en drivstoffstabilisator i drivstoffet, slik at det ikke oppløses.
Til slutt må du huske å kjøre motoren i et par minutter etter at du har byttet olje og vedlikeholdt drivstoffsystemet. Det sikrer at den nye oljen har blitt sirkulert gjennom systemet, og at eventuelle drivstoffstabilisatorer har blitt integrert i drivstoffet.
Vanlige utfordringer når innenbordsmotoren skal lagres
Vinterlagring av båtmotoren kan by på en rekke utfordringer. Her er noen av de vanligste samt et par gode råd om hvordan du kan løse eller unngå dem:
- Defekt termostat: En defekt termostat kan føre til at motorens kjølesystem ikke fungerer som det skal, noe som kan resultere i overoppheting. Hvis termostaten din er defekt, bør du bytte den så snart som mulig, slik at motoren ikke blir skadet.
- Defekt impeller: Impelleren er en avgjørende komponent i motorens kjølesystem. Hvis den blir skadet, kan det forhindre korrekt kjøling og føre til overoppheting. Du bør regelmessig kontrollere impelleren for synlige skader, og den må byttes ved behov.
- Overoppheting: Overoppheting kan skade motoren, og det kan skyldes en rekke problemer, inkludert defekt termostat, skadet impeller og for lite olje. Du kan forhindre overoppheting ved å sikre at disse komponentene er i god stand, og at motoren har tilstrekkelig med olje.
- Synlige sprekker: Sprekker i motorens deler kan føre til olje- og drivstofflekkasjer. Du bør regelmessig kontrollere motoren for sprekker, spesielt før vinteren, og eventuelle sprekker må repareres så snart som mulig.
Vedlikehold av innenbordsmotorens impeller
Innenbordsmotorens impeller, som ofte kalles «motorens hjerte», er enormt viktig for den generelle driften av båtmotoren. Den pumper kjølevannet gjennom motoren, slik at motoren holdes ved en sikker driftstemperatur og ikke blir overopphetet.
Derfor er regelmessig vedlikehold av impelleren en avgjørende del av det generelle vedlikeholdet av båtmotoren. Over tid kan impellerens blader bli slitt eller ødelagt, noe som kan føre til at den ikke virker. I verste fall kan den forårsake skader på motoren som følge av overoppheting. Derfor må du regelmessig kontrollere og vedlikeholde motorens impeller.
Men hvordan gjør man det? Det innebærer regelmessig kontroll for å avdekke slitasje og skader. Hvis impelleren blir skadet, må den byttes så snart som mulig, slik at motoren kan fungere optimalt. I tillegg bør det kjøres ferskvann gjennom impelleren etter bruk, spesielt hvis den har vært brukt i saltvann. Det bidrar til å forlenge impellerens levetid og optimalisere ytelsen.
Her finner du alle våre impellere.
Slik håndterer du eventuelle gasser fra innenbordsmotoren
Under vinterlagringsprosessen kan det hende du må håndtere farlige gasser fra båtmotoren. Nedenfor kan du se hvordan du håndterer gassene.
Håndtering av eksos: Når du kjører båtmotoren for å varme den opp før oljeskiftet, må du sørge for at det er god ventilasjon der du er. Eksos fra båtmotorer inneholder karbonmonoksid, som er en farlig og luktfri gass som kan forårsake alvorlig sykdom eller død hvis den pustes inn. Du må aldri kjøre motoren i et lukket rom eller på et sted der det er dårlig ventilasjon.
Eliminering av eksosgasser: Når motoren kjører, må eksosen ledes bort fra området på en trygg måte. Det kan du gjøre ved å bruke egnede eksosrør og sikre at de ikke har lekkasjer som fører til at gassene havner der du jobber.
Husk også å bruke egnet verneutstyr, inkludert hansker og vernebriller, når du jobber med motoren. Hvis du jobber på et lukket sted, kan det også være lurt å ha en karbonmonoksiddetektor i nærheten, slik at du blir varslet hvis gassnivåene blir farlige.
Slik klargjør du båtmotoren for neste sesong
Når du avslutter vinterlagringen, betyr det også at du må klargjøre påhengsmotoren eller innenbordsmotoren for båtsesongen.
Kontroller oljen: Som vi nevnte tidligere, så er oljeskift en viktig del av vinterlagringen. Men det er også viktig at du kontrollerer oljen igjen før du starter på en ny sesong. Sørg for at motoren har tilstrekkelig med ny olje, og at det ikke er vann eller drivstoff i oljen, siden det kan skade motoren. Bruk oljemerkene til å kontrollere oljenivået, og sørg for at det er innenfor de anbefalte nivåene.
Kontroller drivstoffsystemet: Vinterlagring inkluderer også egnet vedlikehold av drivstoffsystemet. Ved starten av den nye sesongen må du sørge for å bruke nytt drivstoff, og du må også kontrollere at drivstoffilteret er rent. Du kan vurdere å tømme og rengjøre drivstofftankene, slik at du unngår eventuelle avleiringer.
Prøvekjør motoren: Før du setter båten på vannet, kan du starte motoren på vann ved hjelp av et vannfilter. Da kan du kontrollere at alt fungerer som det skal, og at det ikke har oppstått lekkasjer.
Se etter synlige skader: Se også etter synlige tegn på slitasje eller skader på motoren, og bytt ut eventuelle slitte deler.
Batterikontroll: Kontroller at batteriet er fulladet og i god stand. Et svakt batteri kan påvirke motorens ytelse.
Dette trenger du til vinterlagring av påhengsmotoren din
Når det gjelder vinterlagring av påhengsmotoren din, er det viktig å ha det riktige utstyret og de nødvendige produktene for hånden før du setter i gang med arbeidet. Det sikrer nemlig en effektiv og problemfri prosess.
Først og fremst trenger du en motorolje som er spesialutviklet for påhengsmotorer. Denne oljen bidrar til å smøre motorens innvendige deler og forhindre rust og korrosjon. Du trenger også et oljefilter som passer til motoren din.
I tillegg trenger du kjølevæske. Det er viktig at du bruker en kjølevæske som er spesialutviklet for påhengsmotorer, siden den bidrar til å beskytte motoren gjennom vinteren.
Du trenger også en spray for korrosjonsbeskyttelse. Denne sprayen bidrar til å beskytte motorens utvendige deler mot rust og korrosjon.
I tillegg trenger du forskjellige verktøy til arbeidet, for eksempel en skrutrekker, en tang og en oljesuger. Det kan også være lurt å ha en klut for hånden, slik at du kan tørke opp overflødig olje og kjølevæske.
Til slutt trenger du en god, solid presenning, slik at du kan dekke til motoren når arbeidet er gjort. Det bidrar til å beskytte motoren mot vær og vind gjennom vinteren.
Slik vinterlagrer du påhengsmotoren din
Vinterlagring av påhengsmotoren er en viktig del av vedlikeholdet av båten. Følg veiledningen vår for å gjøre motoren klar til vinterdvalen.
- Start med en rengjøring: Begynn med å gi påhengsmotoren en grundig rengjøring. Bruk en myk børste og en mild såpe til å fjerne smuss og saltrester. Skyll med ferskvann, og la motoren tørke. Hvis du hopper over dette, risikerer du at smuss og rusk samler seg og forringer motorens ytelse.
- Tøm drivstoffsystemet: Neste skritt er å tømme drivstoffsystemet, slik at gammelt drivstoff ikke setter seg fast i det. Det gjør du ved å starte motoren og la den gå til den går tom for drivstoff.
- På tide med oljeskift: Gamle oljerester kan inneholde skadelige stoffer som kan føre til korrosjon i løpet av vinteren, og derfor er det viktig at du bytter motoroljen før vinteren kommer.
- Etterfyll med ny kjølevæske: Noe som ofte blir oversett når det gjelder vinterlagringen, er kjølevæsken. Kjølevæsken er viktig for å holde motoren avkjølt, og derfor må du kontrollere og bytte kjølevæsken som en del av vinterlagringen. Det bidrar til å beskytte motoren din mot frostskader og korrosjon gjennom vinteren.
- Konservering med spray: Spray til slutt en konserveringsspray i luftinntaket mens motoren går. Da forhindrer du rust og korrosjon i motorens innvendige deler.
- På tide med generelt vedlikehold: Vinterlagring er også en god anledning til å kontrollere motorens generelle tilstand. Husk å kontrollere og vedlikeholde deler som tennplugger, drivstoffilter og impeller.
- Oppbevaring om vinteren: Til slutt er det på tide å oppbevare påhengsmotoren på et tørt og frostfritt sted. Mange tror at det er tilstrekkelig å dra båten opp på land og la den stå der over vinteren. Men motoren skal oppbevares tørt og frostfritt, slik at den ikke blir skadet. Det kan være lurt å dekke den til med et motortrekk eller en presenning, slik at den er beskyttet mot støv og fuktighet.
Det kan virke som en stor oppgave å vinterlagre påhengsmotoren, men det er en investering i båtens fremtid. Med riktig stell og vedlikehold kan du forlenge motorens levetid og sikre at den er klar til neste båtsesong.
Her finner du alle våre båtmotoroljer.