Produktene skal komme raskere ut til Biltemas varehus og kunder

Produktene skal komme raskere ut til Biltemas varehus og kunder

Nå fokuserer Biltema på at kundene skal få riktig produkt til riktig tid. En av metodene er mer fleksibel transport og mer effektive lager med smarte miljøløsninger. Det nye selskapet Biltema Logistics har dette oppdraget.

Selskapet har 450 ansatte. Om sommeren ansettes 300 ekstra personer. I tillegg finnes det en pool med 100 studenter som er klare til å bidra.

Virksomheten er først og fremst konsentrert rundt fire store lagerbygninger i Halmstad, vest i Sverige. Antall ansatte sammen med antall pallplasser gjør dette til en av Nordens største logistikkenheter.

Biltemas kraftige ekspansasjon fører nå til at flere lager må bygges.

- Først og fremst skal vi arbeide enda smartere. Kundene ønsker naturlig nok at produktene de ønsker å kjøpe, alltid er tilgjengelige i varehusene, sier Bjarne Sandberg, administrerende direktør for Biltema Logistics. I tillegg ønsker kundene at produktene transporteres og lagres på en miljøvennlig måte. Derfor satser vi blant annet på å videreutvikle Biltema-toget istedenfor lastebiltransport, sier Sandberg.

- En stor reduksjon i forbruket av strekkfilm er et annet eksempel som følger av den nye måten å jobbe på. 

Det tilsvarer en besparing på ca 97% eller 90 tonn strekkfilm sammenlignet med foregående år forsetter Sandberg. 

For å holde tritt med Biltemas videre ekspanasjon, planlegger vi ytterligere 120 000 m² , noe som vi gi oss en kapasitet på ca 750 000 pallplasser.

Fakta om Biltema Logistics:

  • 500 000 palleplasser.

  • 225 000 m² lagerplass.

  • Det planlegges ca 120 000 m² nye lager.

  • Langtransport gjøres med fartøy.

  • I Norge transporteres mesteparten av varene ved hjelp av tog.

"