Pressemelding - Biltema bygger flere gigantvarehus
– Vår erfaring er at kundene ønsker hele varesortimentet og sjelden har tid til å vente på levering. Derfor satser vi på store fysiske varehus som har alt på lager. Samtidig tilrettelegger vi for en bedre online-service ved blant annet å ruste opp nettsiden vår og teste ut vårt nye Kjøp & Hent-konsept. Sistnevnte er i testperioden rettet mot proffkunder i utvalgte varehus, sier markedsansvarlig Dag Bergby i Biltema Norge.
Biltema utvider byggsortimentet og tar inn stadig flere plasskrevende varer. Dette har bidratt til at flere av de eksisterende varehusene er blitt for små. Nå utvides de til store konseptvarehus på opptil 7500 kvadratmeter.
– Et fullassortert varehus har 19 000 forskjellige varer. Et eksempel på dette er varehuset på Bryne, som nylig vokste fra cirka 1000 kvadratmeter til 7350 kvadratmeter, sier Bergby.
Nå har Biltema konkrete byggeplaner blant annet på Furuset i Oslo, Forus i Stavanger, Voss, Stord, Mosjøen, Gol, Gjøvik, Hamar og Slitu nær Askim i Indre Østfold. Men det stopper ikke der. Biltema har følere ute over hele Norge og ser på alle steder med et godt kundegrunnlag, for eksempel Hammerfest, Florø, Halden, Lillestrøm og Ski.
– Vi får daglig et 20-talls henvendelser fra folk som ønsker å få et Biltema-varehus i nærheten. Både ordførere, politikere og vanlige folk er blant dem som tar kontakt. Filosofien vår er kort avstand mellom kunde og varehus, vi holder handelen lokal og bremser handelslekkasjen. Det er bra for miljøet og bra for handelen i distriktene, sier Bergby.
200 nye arbeidsplasser
Biltema har omtrent 1400 ansatte i Norge i dag. I år vil utvidelser og nyetableringer skape omtrent 200 nye arbeidsplasser hvis de får tillatelser til å bygge. En Biltema-åpning fører ofte til at flere andre varehus etablerer seg i nærheten. For eksempel har varehuset i Nordfjordeid bidratt til en oppblomstring av handel i området. Nå slipper folk å reise til Førde, Ulsteinvik eller Ålesund for å handle, sier Bergby.
Ikke alle ønsker Biltema velkommen. Problemer med reguleringsforhold har stoppet eller forsinket byggingen av flere planlagte varehus.
– En del politikere mener at vi skal holde til i mindre lokaler i kjøpesentre i bykjernen, og ikke i store varehus utenfor sentrum.Det vil aldri fungere for oss. Mange av våre kunder trenger å komme til med bil og tilhenger, og de krever at vi har store varehus og alt på lager.
Positive lokalpolitikere
Biltemasjefen mener at det er på høy tid at regelverket ses på. – Den voldsomme sortimentsglidningen i mange bransjer de siste fem årene har gjort regelverket utdatert, og vi opplever at fylkesmennene ofte overkjører de folkevalgte. Dette er svært problematisk. Vi opplever det som forskjellsbehandling og mener det er konkurransevridende. Når det er sagt, opplever også vi meget engasjerte og positive kommuner og lokalpolitikere som ønsker å skape noe sammen med oss. Sammen med dem får vi det alltid til, sier han.
Rask vekst
Biltema har vokst raskt de siste årene. I løpet av fem år økte driftsinntektene med over 70 prosent, fra 2,23 milliarder i 2012 til 3,83 milliarder i 2016.
Det er ikke bare omsetningen som øker. – Sortimentet har økt kraftig, mens lavpriskonseptet er godt ivaretatt. Vi bidrar til økt konkurranse innen alle våre varegrupper, blant annet i bygge-, elektro- og sportsbransjen. Biltema satser nå tungt på bygg, fritid, sport og ikke minst på sykkel.
– Vi er den elsykkelleverandøren som tar størst markedsandeler for tiden, avslutter Dag Bergby i Biltema. Biltema ble startet som postordreforretning i et kjellerlokale i Linköping i Sverige i 1963, av Sten-Åke Lindholm. De kom til Norge i 1983.
Kontaktpersoner:
- Dag Bergby, markedsansvarlig i Biltema Norge,tlf. 90 88 44 76