Fokus på kvalitet i alle ledd
Høy kvalitet
Den enkle tanken bak Biltemas mål om å tilby høy kvalitet er at dårlig kvalitet fort blir kostbart. Vi har mange tester for å sikre at produktene våre har riktig kvalitetsnivå. Tester, analyser og funksjonskontroller gjennomføres både før Biltema tar inn et produkt samt løpende så lenge produktet er i sortimentet. Ved levering fra fabrikkene gjennomfører Biltema sin egen kvalitetskontroll, der alt fra stikkprøver til kontroller av hele leveranser gjennomføres, før varene pakkes og sendes til Biltemas lager og deretter ut til butikkene våre.
Lav reklamasjonsprosent
Biltema har som mål at reklamasjonsprosenten ikke skal overstige 0,5 %. Reklamasjonsprosenten er verdien av produktene som Biltema kjøper tilbake på grunn av feil på varen, som andel av det totale salget. I dag har vi en gjennomsnittlig reklamasjonsprosent på i underkant av 0,6 %. Det er et godt resultat, men vi er fortsatt ikke helt i mål.
Høye krav til produsenter og leverandører
Vi har stort fokus på at produsentene og leverandørene våre oppfyller de sosiale rettighetene som finnes i de respektive landene. Barnearbeid skal aldri forekomme, og gjeldende minstealder for arbeidere skal overholdes.
Alle leverandører og produsenter må følge:
- gjeldende miljølover
- nasjonale arbeidsregler
- sikkerhetsregler
Alle leverandører og produsenter blir informert om Biltemas krav og må skriftlig bekrefte at de følges. Medarbeiderne våre rundt om i verden arbeider også kontinuerlig med å kontrollere at disse lovene og reglene følges, ved hjelp av planlagte og ikke-planlagte besøk.