Sjekkliste for trygg og sikker sykling
1. Sjekk bremsene
Det er viktig å sjekke at fotbremsen tar ordentlig, og du bør kunne bremse uten å bruke for mye krefter.
Når det kommer til felgbremser, så bør du forsikre deg om at alle skruene er strammet ordentlig og at bremseklossene ikke er helt slitt. Klem bremsen og sjekk at bremseklossene er midt på felgsiden, ikke for høyt oppe eller for lavt nede. Dersom du må klemme inn bremsen på styret for lang inn, er det et tegn på at du kanskje bør stramme til bremsekabelen. Utfør hard testbremsing under kontrollerte forhold, slik at du føler at bremsen tar som du forventer.
2. Ettertrekk skruer og bolter
Sykkelen utsettes for vibrasjoner og støt mens du kjører, og derfor må skruer og bolter strammes i blant. Det viktigste er at hjulboltene strammes. Ta en sjekk om se om alle skruer og bolter som holder pakkeholderen, sykkelkurven, skjermene og styret er strammet. Hvis du har problemer med å løsne skruer, kan du bruke gjengelåsing for å forenkle arbeidet.
3. Kontroller reflekser og belysning
Alle syklister må forsikre som om disse tingene:
Kontroller at alle reflekser er hele, rene og sitter fast.
- Hvit refleks på fremsiden av sykkelen.
- Rød refleks bak på sykkelen.
- Oransj refleks på siden av sykkelen.
Siderefleksene er vanligvis montert i hjulene. I dag finnes det også sykkeldekk som har hvite reflekterende linjer på sidene av dekket, noe som også er godkjent.
Sjekk også at sykkellysene fungerer både foran og bak. Når du sykler i mørket, er det et krav om funksjonell sykkelbelysning
4. Kontroller dekktrykket
Har du riktig lufttrykk i dekkene? Anbefalt lufttrykk blir vanligvis angitt på dekkets side som maksimums- og minimumstrykk. Gå aldri utover disse anbefalingene. Enheten for lufttrykk kan spesifiseres i bar, psi eller kPa. Derfor er det lurt å ha en sykkelpumpe med manometer hvis du ønsker enda bedre kontroll på dekktrykket.
Et høyt lufttrykk gir lav rullemotstand og gjør det enkelt å tråkke. Det er bra når du sykler på hardt underlag som asfalt. Et lavere lufttrykk gir litt bedre komfort og mindre vibrasjon. Et lavt lufttrykk betyr også at du får bedre grep på overflaten. Det kan være bra hvis du har brede dekk og sykler på et mykt underlag., for eksempel terrengsykling i skogen. Hvor høyt eller lavt lufttrykk du ønsker er veldig individuelt. Prøv deg for å se hva som passer deg og din syklestil.
Se også over dekkene og forsikre deg om at de er intakte og at de ikke har tørre sprekker. Dette er et tegn på at gummien har blitt gammel og tørket ut. Bytt dekk som har tørre sprekker med nye.
5. Sittestilling - sete, styre og styrestamme
Det er viktig å sitte komfortabelt slik at du ikke får vondt i ryggen eller håndleddet. Setet kan justeres opp eller ned, og fremover eller bakover. Styrets høyde og tilbøyelighet påvirker også sittestillingen. Når du sitter på salen og har pedalen i laveste posisjon, bør du nå pedalen med hælen og beinet skal være litt bøyd. Du skal også kunne komme til bakken med foten foran når du sitter på salen.
Et høyt styre gir en oppreist sittestilling og god komfort. Det kommer godt med i bytrafikk fordi du enkelt kan snu hodet og få god oversikt over trafikken rundt deg. En lav, fremoverlent sittestilling gir mer kraft mot pedalene og lavere luftmotstand. Det er bra for deg som sykler lange strekninger eller treningssykler. Mange sykler i dag har en justerbar styrestamme som gjør at du enkelt kan justere styrets høyde. Du kan også bytte til et annet brett hvis du ikke er fornøyd. Velg også et passende sete, hardt eller mykt, smalt eller bredt.
Sittestilling og komfort er veldig individuelt, så her er det viktig å prøve til du er fornøyd. Når det gjelder barn, er sikkerhet viktigst. Et barn skal kunne sitte på setet og samtidig ha begge føttene flate på bakken.